Buku
ini ditulis oleh Dr. Firdaus Syam, beliau merupakan seorang pelajar Doktor
Falsafah (Ph.D) Politik di Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan (FSSK) di
Universiti Kebangsaan Malaysia. Beliau banyak menghasilkan karya-karya ilmiah
seperti Pengantar Ideologi dan Prinsip Kemasyarakatan dalam Islam, Manusia Alam Sains Islam, Lingkungan Hidup Berkeadilan, Khalifah dan Pemimpin, Amien Rais dan Yusril Ihza Mahendra Di Pentas Politik Indonesia Modern (Oder Baru).
Selain sebagai penulis beliau juga merupkan pensyarah di Universitas Nasional ,
Universitas Indonesia, Universitas Muhmmadiyah Jakarta dan STIAM. Buku yang
setibal 310 halaman ini sepenuhnya dalam bahasa Indonesia, diterbitkan pada
tahun 2007. Latar belakang penulis buku ini samar-samar dan tidak dinyatakan
dengan jelas, apa yang jelas adalaah apa yang didebatkan dalam buku beliau.
Buku ini membawa pembaca untuk melihat pemikiran politik barat dalam perspektif
yang berbeza, apa yang dimaksudkan dengan perspektif yang berbeza ini adalah
penulisannya yang berupaya merumuskan pemikiran dalam spektrum yang lebih luas
dan melihat daripada akar sejarah bagaimana ideologi pemikiran barat berkembang
di abad ini.
Secara ringkasnya, buku ini
mengandungi 18 bab yang terdiri daripada rentetan sejarah dan perkembangan
politik barat dimana dalam bab 1 penulis membicarakan berkaita Kata Kunci Peradaban Besar, di ikuti
dengan Mayarakat Kota Dan Tiga Filsur
Besar Yunani, kemudiannya dengan Pemikiran
Kekuasaan Dan Negara: Tiga Filsuf Besar Masa Awal Kristiani. Bab 4 pula
membicarakan berkaitan Sumbangan Pemikir
Muslim Terhadap Pemikiran Barat, di ikuti Reformasi Kristiani Dan Renaisans Abad Xiv-Xiv: Pencerahan Peradaban
Barat. Untuk bab yang ke tujuh perbincangan menjurus kepada Kuasa, Penguasa Dan Kuasa Negara yang di
ikuti dengan Pembendayaan Demokrasi
Liberalsme, Demokrasi Komunis dan Diktator
Parti Dan Pemimpin. Bab ke 11 melihat penulis membawa pembaca kepada Demokrasi Sosialis Komunis di Dunia Ke-3
dan Memahami Ideologi Besar Dunia
serta Ideologi Liberal-Kapitalis dan Ideologi Sosialis Komunis. Empat bab terakhir
pula membincangkan berkaitan Islam
Sebagai Ideologi, di ikuti Demokrasi
Islam di Dunia Ke-3, Imam Khomeini dan bab yang terakhir membicarakan
berkaitan Politik Global Barat.
Kekuatan buku ini adalah di bab-bab
pertengahan membawa kepada penutup, dimana skop perbincangan menjurus kepada
ideologi politik dan perkembangannya dalam arus
globalisasi. Konsep-konsep kuasa, ideologi, kepimpinan dan peranan islam
di tonjolkan dengan baik melalui perkembangan pemikiran tokoh-tokoh besar
seperti Socrates, Plato, Aristoteles, Machiaveli, Thomas Hobbes, John Lock,
Montesquieu, Rousseau, Hegel, Karl Mark, Engels, Lenin, Joseph Stalin, Mao Ze
Dhong dan Fidel Castro. Buku ini suatu susunan perkembangan dunia politik barat
yang baik terutamanya bagi mereka-mereka yang ingin mengenali ilmu politik
diperingkat awal, teknik pengolahan dan gaya bahasa yang serdahana senang untuk
difahami.
Bab-bab dalam buku ini dapat
memberikan gambaran kepada pembaca berkaitan perkembangan politik barat
daripada awal mula tercetusnya idea politik sehingga kini. Contohnya di awal
bab pertama penulis menjelaskan tentang perkembangan peradaban barat dimana
dapatan kajian beliau menyatakan bahawa, Perkembangan pandangan falsafah, ilmu
pengetahuan, kebudayaan yang diamalkan oleh masyarakat barat kini dalam bentuk
peradapan bermula daripada proses dan “pengumulan” dari interaksi peradaban
besar yang sebenarnya telah wujud sebelum ini.
Peradapan tersebut adalah peradaban
Yunani-Romawi, Judeo-Kristiani dan Islam, keruntuh tiga peradaban besar ini
sebenarnya melahirkan peradaban baru bagi bangsa-bangsa dibarat. Sejarah
membuktikan bahawa bangsa barat
mengalami zaman the dark ages (abad
kegelapan) yang panjang dan kemudiannya mereka belajar dari kemajuan serta
keunggulan peradaban sebelumnya. Sebagaimana yang dikemukakan oleh Arnold
Toynbee, bahawa peradaban barat lahir dari kehancuran peradaban Yunani-Romawi.
Penulis juga turut membincangkan perkembangan Islam dan bagaimana barat
mempelajari banyak ilmu tamadun islam dan mengaplikasikannya kedalam peradaban
mereka.
Di ikuti perkembangan di peringkat
awal dimana penulis membincangkan soal-soal berkaitan masyarakat, kota dan
negara tiga filsuf besar yunani, penulisan dan perbincangan dilihat melalui
sudut pandangan Socrates, Plato, dan Aristoteles . menurut pandangan Socrates
pertanyaan dan dialog itu merupakan sesuatu yang harus berlaku dalam kehidupaan
seharian, orang yang berpengetahuan merupakan orang yang berbudi baik dan
sebaliknya, oleh itu falsafahnya adalah kebenaran dengan andaian kebenaran akan
menwujudkan keadaan yang baik.
Plato merupakan sarjana yang meneruskan
falsafah Socrates setelah kematiannya, dengan mendokong falsafah gurunya Plato
membawa ideologi demokratis yang berpihak kepada kepentingan individu yang
harus disesuaikan dengan masyarakat. Aristoteles penyambung kepada
kesinambungan sejarah gurunya Plato, dimana melalui pemikiran mereka peradaban
Yunani Klasik melahirkan peradaban Renaissans. Menurut Aristoteles terdapat
tiga bentuk negara iaitu Monarki, Aristokrasi dan Demokrasi, namun bagi beliau
damokrasi bukanlah sebuah bentuk negara yang idea sebagaimana yang di pegangan
oleh gurunya Plato.
Pada bab-bab seterusnya skop
perbincangan menjurus pula kepada sumbangan pemikir islam terhadap pemikiran
barat dimana penulis cuba mengenegahkan tokoh-tokoh seperti Al-Farabi dan Ibu
Khaldun. Kemudiannyanya penulis mereruskan bab-bab seterusnya dengan reformasi
kristiani dan renaisans yang di alami di zaman pencerahan, perbincangan
berfokuskan kepada sumbangan reformasai tersebut kepada kebangkitan pemikiran
barat dan cuba memahami perjalanan renaisans serta peranan-peranan tokoh barat.
Apabila skop perbincanga beralih kepada ideologi politik penulis memulakan
perkembangan perbincangan dengan baik dengan memahami ideologi-ideologi besar
dengan melihat terus pada pensenjarahanya, penulis turut member gambaran
bagaimana yang dikatakn ideologi yang memaksa dan bagaimana pula ideologi yang
berbentuk mengajak/ menyeru.
Menurut pwnulis apa yang dikatakan
ideologi yang memaksa adalah apa yang di lakukan oleh Raja Firaun, Rja Nebu
Kadnezar, Kaisar Nero, Hulugukhan, Timur Lenk, Hitler, Musolini, Lenin dan Mao
Ze Dhong dimana pada awalnya member kesan namun diakhiri dengan kesangsian.
Manakala apa yang di katakana ideologi mengajak/ menyeru adalah berbentuk
piagam madinah, renaisans dan kebanyakan ideologi ini adalah berbentuk ideologi
agama yang menyeru masyarakat untuk mengikutinya.
Seterusnya penulis juga
memperkembangkan lagi tulisannya dengan member penjelasan umum mengikut setiap
ideologi yang timbul hingga membawa kepada peradaban barat kini. Yang dimulakan
dengan liberal-kapitalis di ikuti sosialis komunis dan islam sebagai ideologi
dan tercetusnya politik globalisasi barat. Di akhir buku ini dapat dilihat
penulisan penulis ini berfokuskan kepada bagaiman Islam berjaya yang menjadi
ancaman kepada kuasa barat, beliau juga turut melihat agama sebagai gerakan
pembebasan umat islam dunia dengan alasan agama memiliki dua fungsi utama,
pertama bersifat nyata (manifest)
iaitu memberi makna kepada kehidupan, membentuk kumuniti dan menjaga
kebersamaan masyarakat serta keaman rakayat manakala fungsi kedua adalah
bersifat tersembunyi (laten)
membebaskan dan berbentuk kesedaran pada masyarakat yang menjaga keharmoninay
dalam bermasyarakat.
Kelemahan yang diperhatikan dalam
buku tulisan Dr. Firdaus Syam ini adalah daripada penjelasan yang secara umum
dan tidak khusus, terdapat sesetengah perkara di terangkan dengan agak
samar-samar dan tidak jelas. Penekanan di bahagian akhir perbincangan yang
menitik beratkan bahawa islam adalah musuh dan ancaman kepada barat sememangnya
benar akan tetapi penulis lupa dalam arus kemajuan globalisasi kini china turut
menjadi ancaman kepada kuasa besar barat dari segi ekonomi, penulis kurang
menitik beratkan sektor ekonomi, seperti yang di ketahui ekonomi juga merupakan
suatu elemen yang penting dalam seebuah negara, ideologi perkembangan politik
juga memerlukan dan bersaling kaitan dengan ekonomi negara tersebut. Dalam
keadaan ini, penulis berangapan bahawa islam ancaman kepada barat tetapi penulis
lupa bahawa China juga merupakan ancaman kepada barat. Bukti- bukti dapat
dilihat dengan jelas dalam perluasan pasaran barangan china berbanding baranga
barat keadaan ini sedikit sebanyak akan member kesan kepada barat bukan sahaja
dari segi ekonomi malahan juga dari segi politiknya.
China mula membangun semenjak tahun
1978 melalui pengkembangan sains dan teknologinya yang didorong oleh
kepentingan ketenteraan. Pembangunan ini bermula sejak zaman pemerintahan Mao.
Mao menginginkan pembangunan ketenteraan yang kuat mengatasi segala-galanya.
Projek ketenteraan inilah yang menjadi tulang belakang dasar Deng Xiao Ping.
Tujuan Deng adalah untuk mempelbagaikan ekonomi China yang bukan hanya tertumpu
pada sektor pertahanan, tetapi juga merangsang pertumbuhan ekonomi dan kesejahteraan
masyarakat umum. Konsep Deng yang mengandungi 16 garis panduan pada awal
1980-an dengan jelas menegaskan, iaitu untuk mengintergrasikan pertumbuhan
sektor ketenteraan dan rakyat awam dengan memastikan keperluan ketenteraan
dipenuhi, mempertahankan kemampuan ketenteraan, dan menggunakan ekonomi awam
dalam usaha memodenkan ketenteraan.
Sebelum ini, China telah menerapkan
sistem ekonomi terpimpin ala Soviet (Rusia) yang terbukti gagal. Kemudian Deng
menggunakan pula sistem ekonomi yang berorientasikan pasaran, terutamanya pada
Zon Ekonomi Khas yang terletak di bandar Guang dong, Fujian, dan Hainan.
Hasilnya sungguh luar biasa. China telah berubah ekonominya secara radikal
daripada pengeksport komoditi bermutu rendah menjadi komoditi berteknologi tinggi.
Negara ini berubah daripada ekonomi yang terkebelakang menjadi pusat pengekspot
kelas dunia. Eksport China meningkat sepuluh kali ganda (bernilai sekitar
USD436 trilion antara tahun 1990-2003.).
Kini
nilai ekspot China melebihi satu trilion dolar dan merupakan ekonomi terbesar
di dunia selepas negara-negara barat. Sejak tahun 1978, China telah mengubah
ekonominya daripada model ekonomi terpimpin ala Soviet menuju ekonomi yang
berorientasikan pasaran yang dikuasai oleh Parti Komunis China. Sistem ini
disebut sebagai ‘Sosialisme Bersifat China’ dan ia merupakan sistem ekonomi
campuran. Reformasi yang bermula sejak tahun 1978 ini telah mengangkat
status jutaan manusia daripada paras kemiskinan, dengan menurunkan kadar
kemiskinan sehingga 53% daripada populasi negara tersebut pada tahun 1981 dan
8% pada tahun 2001.
China pada waktu ini setanding
dengan barat di dalam ekonomi yang menyebabkan timbulnya pertengkaran
perdagangan di antara mereka. Barat telah menetapkan batasan terhadap barangan
import dari China dan kini China berada dalam kedudukan sebagai objek dari
kejadian WTO (World Trade Organisation) melalui amalan anti-persaingan. Bagi
Barat, China merupakan ancaman di Asia Tenggara. Oleh itu, Barat ingin
menghadkan cita-cita politik China. Pada masa yang sama, Barat ingin menguasai
pasaran dalaman China yang bernilai 1.4 trilion dolar. Model pembangunan China
membuktikan bahawa negara manapun akan mampu untuk berkembang ke arah mana yang
dikehendakinya.
Saranan dan cadangan untuk buku ini
agar skop perbincangan yang ingin diperkembangkan haruslah melihat dari
perlbagai perspektif dan daripada pelbagai sudut pandangan agar dapatan kajian
yang diperolehi dapat menjadi suatu bentuk ilmu baru dalam dunia keilmuan. Jika
bercakap tentang politik barat banyak factor-faktor yang mendorong kearah
perkembangannya, walaupun kajian berfokuskan pada politik barat namun faktor-faktor
lain juga perlu dilihat untuk menghasilkan suatu karya yang bermutu tinggi. Dalam keadaan ini penulis seharusnya melihat
perkembangan pemikiran politik barat ini bukan sahaja dari segi sejarah,
falsafah, ideologi dan pengaruh namun harus juga dilihat melalui faktor-faktor
lain umpamanya autoriti, ekonomi dan struktur negara tersebut dimana sedikit
sebanyak memberikan pengaruh pada pemikiran mereka. Teori-teori yang berkaitan
haruslah diberi penjelasan dengan lebih berkesan dan diwujudkan bab-babnya
tersendiri agar dapat difahami dengan lebih jelas, terdapat banyak teori-teori
berkaitan politik yang boleh diketengahkan bagi menjelaskan lagi secara
terperinci berkaitan rentetan sejarah sebenar ilmu politik tersebut. Dengan
pengaplikasian teori-teori yang ada buku ini akan mampu menjai penyumbang ilmu
yang baik kepada pembaca secara langsung boleh dijadikan teks rujukan asas bagi
krusus-krusus yang berkaitan politik kerana mempunyai kerangka asas yang
lengkap.
Rujukan
Firdaus Syam. 2007. Pemikiran Politik Barat Sejarah, Filsafat,
Ideologi, dan Pengaruhnya Terhadao Dunia Ke-3. Jakarta: PT Bumi Aksara.
*